lauantai 1. helmikuuta 2020

Mitä kaikkien olisi hyvä tietää propagandasta?


Mitä propaganda on?

Yksinkertaistettuna: propaganda on mielipiteen muokkausta. Mitä tahansa sanomaa, jonka tarkoitus on saada se toinen ajattelemaan jostain asiasta tietyllä tavalla voidaan pitää propagandana. Propagandan historiasta on hyvä tietää ainakin sen verran, että yleisen tiedon mukainen tarina ei pidä paikkaansa vaan on juurikin sitä itseään: propagandaa. Reilun sadan vuoden ajan on rapakon takaa löytynyt se alan kovin osaaminen ja 1948-2012 välisenä aikana heidän oma lainsäädäntönsä kielsi propagandan käytön omaa kansaa vastaa. Muualla propagandan ja etenkin sotapropagandan käyttö on ollut täysin sallittua ja laillista.

Yleisin syy käyttää propagandaa on saada ihmiset toimimaan halutulla tavalla. Propaganda itsessään voidaan jakaa kolmeen eri kategoriaan: valkoinen, harmaa ja musta. Valkoisella propagandalla tarkoitetaan yleensä mainoksia, mutta myös pääosin totuudenperäisiä mutta valikoituja uutisia. Harmaassa propagandassa esimerkiksi lähteet jätetään kertomatta ja tapahtumia kuvataan hyvin tarkasti halutulta suunnalta. Mustassa propagandassa kaikki käy, eli puhdas valehtelu omaksi edukseen on aivan tavallista mustaa propagandaa. Nämä kategoriat ovat kuitenkin vain veteen piirrettyjä viivoja, mutta ne auttavat ymmärtämään manipuloinnin eri tasoja. Mitä epärehellisemmät keinot, sen tummemmaksi propaganda voidaan luokitella.

Vaikka propaganda voi toimia hyvinkin tehokkaasti saaden valtaosan sen kuulijoista toimimaan halutulla tavalla, se ei kuitenkaan ole kaikkivoipainen tekniikka saada kaikki kansat tanssimaan oman pillin mukaan. Kaikkiin ei voida vaikuttaa ulkoisella sanomalla läheskään niin tehokkaasti (1-5%), kaikki eivät käsitä asioita samalla tavalla eikä sanoma välttämättä yllä kaikkien korviin. Siksi nykyään propaganda halutaankin kohdistaa yksilöllisesti - esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Mitä tarkemmin sanoma pystytään kohdentamaan ja yksilöimään, sen suurempi on sen vaikutus. Usein pelkkä propaganda ei riitä, vaan kansan manipulointiin käytetään käsitysten ohjaus (engl. "perception management")-ohjelmia, jossa kaikki keinot on sallittuja auttamaan sen sanoman perille viemiseksi.


Tyypillisiä propagandan keinoja

Yleisin propagandan keino on yksinkertaisesti kerrottujen asioiden valikoiminen - mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta. Asioista on kovin vaikea muodostaa mielipidettä, jos siitä ei ole koskaan kuullutkaan. Suurenkin tapahtuman voi saada häivytettyä pois kansan huomiosta, kun joka tuutista tarjotaan tilalle jotain suuria tunteita aiheuttavia mutta tyhjänpäiväisiä asioita. Valtamedian päätoimittaja on siis paljon vartijana eli on pillipiipari ja/tai portinvartija, joka määrää sen mistä kansa milläkin hetkellä puhuu.

Kehystys ja kieputus ja tönäisy taas ovat yksittäisiä termejä, joilla kuvataan tapoja luoda propagandaa. Kehystäminen tarkoittaa aiheen rajaamista ja lähestymiskulman valintaa, jolloin jutusta saadaan väritettyä juuri halutun kaltainen. Kieputtamisella taas tarkoitetaan tiedon esittämistä juuri halutussa valossa, eli esimerkiksi nostetaan positiiviset asiat esiin samalla kun negatiivisia kohtia vähätellään. Tönäisyllä tarkoitetaan hienovaraisempaa ohjailua haluttuun suuntaan antamalla esimerkiksi vihjailemalla kohteelleen ohjeita miten hänen tulisi tilanteessa toimia.

Hivuttaminen on hidasta propagointia, jossa Overtonin ikkunaa siirretään mahdollisimman huomaamatta kohti haluttua suuntaa. Usein tästä käytetään myös termiä "normalisoidaan" jotakin. Kun ihmiset käyttäytyvät väärällä tavalla, syytetään sitä tarinan vastapuolta siis sen pahan asian normalisoinnista - täten halutaan hivuttaa Overtonin ikkunaa etäämmälle kyseisestä asiasta. Overtonin ikkunan keskellä on siis ns. "normaali" tila. Lopuksi vielä lyhyt maininta tiedon sirpaloinnista, eli median tavasta kertoa vain hajanaisia yksityiskohtia jostain asiasta kertomatta miten se liittyy millään tavalla muihin asioihin. Tällä kortilla media voi väittää kertoneensa asiasta, mutta kukaan ei vaan huomannut tätä ongelmaa - koska sitä ei osattu yhdistää asiaankuuluviin muihin osiin.


Kaikki media on propagandaa

Miten sitten tunnistaa propaganda? Usein puhutaan vale- ja valheuutisista ja vain vastapuolen sanomaa syytetään propagandaksi. Monelle propagandan tunnistaminen tapahtuukin näin: jos olet samaa mieltä asiasta, se on totuus ja jos taas eri mieltä niin kyseessä on tietenkin propagandauutinen. Yksinkertaisesti: jokainen julkaistu uutinen, artikkeli tai vastaava voidaan laskea propagandaksi - se on julkaistu ihan syystä. Miksi se on julkaistu juuri siinä kyseisessä muodossaan, se sitten määritteleekin minkä sävyistä propagandaa on kyseessä. Usein emme kuitenkaan saa tietää sitä syytä, miksi joku media jonkun asian tuo julki yleisön tietoisuuteen.

Cui bono? Kenen eduksi tai kuka hyötyy? Propagandaa voi kuka tahansa analysoida ja vetää siitä omat johtopäätöksensä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ammattiinsa koulutetut journalistit, toimittajat ja etenkin päätoimittajat on valittu tehtäviinsä ihan syystä, eikä vaan arvottu jostain sattumanvaraisesta joukosta. Virheitä toki sattuu, mutta vuosikymmenten kokemus ja koulutus asioiden propagoinnista kansalle on ihan oma tieteen (ja taiteen) lajinsa - he kyllä tietävät mitä he tekevät. Jos siis joku "pelaa senjasen laariin", on syytä miettiä miksi moista tehdään. Erehtymätön ihminen jota ei voida jollain propagandalla huijata kun on malliesimerkki ylivertaisuusvinoumasta (Dunning-Kruger-vaikutus) - keskimääräistä paremman medialukutaidon omaavia kun tuntuu olevan liikkeellä huomattava enemmistö.

Kaikkia voidaan huijata joskus, joitakin voidaan huijata aina, mutta ei kaikkia joka kerta. Suuri osa mediasta on vain valkoista propagandaa ja tyhjänpäiväistä lässytystä jolla ei ole mitään merkitystä mihinkään. Mutta sinne sekaan voidaan piilottaa jos jonkinmoista propagandaa, jolla pyritään saamaan kansa toimimaan tietyssä kohdassa tietyllä tavalla. Joskus propaganda suorastaan paistaa naamalle, mutta silloin sen kanssa on hyvä olla erityisen varovainen - liian helppo tai hyvä ollakseen totta harvoin on sitä miltä se näyttää. On kuitenkin olemassa yksi helppo keino välttää propagandaa - laittaa ne mediat kiinni. Toivottavasti näillä eväillä propaganda on hieman helpommin pureksittavassa muodossa. Purematta kun ei kannata mitään juttua niellä, tämä mukaan lukien.

2 kommenttia:

  1. "On kuitenkin olemassa yksi helppo keino välttää propagandaa - laittaa ne mediat kiinni."
    Yhä enemmän tällä linjalla, valitettavasti. Kiitos aiheen esilletuomisesta ja muutenkin hienosta blogista.

    VastaaPoista