maanantai 3. elokuuta 2020
Propagandan keinot tutuksi - Virittäminen
Psykologiassa
Lontooksi "Priming", suomeksi virittäminen, tarkoittaa hyvin pitkälti samaa kuin muissakin asiayhteyksissä käytettynä - virittäydytään ja valmistaudutaan siihen tulevaan tapahtumaan. Asiaa on muutama vuosikymmen tutkittu, nähtävästi hieman vaihtelevalla menestyksellä, mutta itse ilmiö on hyvin yksinkertainen. Ihminen osaa virittää aistinsa siihen tulevaan sen perusteella mitä edellä saapuu. Jos esimerkiksi annetaan lista sanoista, jotka ovat lähellä samaa aihetta tyyliin "lääkäri, hoitaja, sairaala jne.", nopeutuu se tiedon vastaanottaminen koska ihminen on virittäytynyt siihen tiettyyn teemaan. Ihmisen aistit ovatkin sopeutuneet havaitsemaan muutoksen, eikä pitämään niin tarkasti silmällä jos sitä samaa vanhaa tulee jatkuvalla syötöllä. Arvannet jo mitä ongelmia moinen aiheuttaa?
Ennalta-arvattava kaava minkä tahansa suhteen on helppo hyväksyä ja oppia. Ei tarvita kovinkaan monta toistoa niin ihminen pääsee tahtiin mukaan. Mutta jos sinne tahdin väliin sotketaan mukaan jotain poikkeavaa, ei se poikkeaman huomaaminen ole välttämättä niin helppoa jos aistit ovat virittäytyneet seuraamaan vaan sitä tiettyä asiaa. Tästä esimerkkinä voidaan pitää koetta, missä ihmisiä pyydetään laskemaan montako kertaa kentällä oleva ryhmä heittää palloa toisilleen, siinä samassa kun gorillapukuun sonnustautunut tyyppi marssii ryhmän keskeltä ja vain aniharva huomaa koko gorillaa ensimmäisellä kerralla. Uudelleen katseltuna ja se gorilla toki havaitaan välittömästi, mutta kun keskittyy johonkin asiaan, voi ne suuretkin erot mennä sivu suun hyvinkin helposti. Luontainen kyky havaita muutos/poikkeama voidaan siis osittain ohittaa ohjaamalla huomio haluttuun asiaan.
Virittämällä voidaan siis joko nopeuttaa tai vaihtoehtoisesti hidastaa tiedon vastaanottamista. Sitä voidaan tehdä niin toistamalla samaa kaavaa, käyttää samankaltaisuuksia tai assosiaatioita, niin asian merkityksessä kuin sen ulkoasussa. Tuoli ja pöytä olisi huonekaluja, tuli/tuuli/tulli kuin myös halli ja talli taas sanoina lähellä toisiaan. Näin helposti havaittavia esimerkkejä voidaan toki käyttää hyväksi myös propagandassa, etenkin mainoksissa, mutta manipuloinnissa kaikki keinot ovat sallittuja ja sillä ei käytännössä ole niinkään väliä miksi jokin asia toimii, kunhan se vaan toimii halutulla tavalla. Mitä siis saavutetaan, kun vuosien saatossa on mediassa hivutettu yksi jos toinenkin assosiaatio mukaan yhteiskuntaan?
Propagandassa
Kun se uutinen netissä tulee vastaan, mikä ensimmäisenä pistää siinä silmään? Yleensä kuvituskuva sekä otsikko, joka sisältää sopivia avainsanoja virittämään lukija haluttuun tilaan. Klikkiotsikkojen tehtävä on valmistella ihmisen aivokemia vastaanottamaan se tajunnanräjäyttävä turhake juuri halutussa muodossa. Jokaisen artikkelin on toki pysyttävä halutun kehyksen sisällä, mutta nämä kehykset on esitelty jo niin moneen kertaan aikaisemmin että jokainen osaa automaattisesti tunnistaa jos liikutaan ulkoreunalla... eli ollaan hivuttamassa asiaa johonkin suuntaan?
Alkuviritys on siis suoritettu, mutta miten sinne uutiseen voidaan upottaa lisää vastaavaa? Sanaleikkejä harvemmin sinne mukaan eksyy, mutta ihmisiä voidaan helposti johdatella sekä vihjata asioita sanomatta niitä suoraan. Toistetaan vaikkapa sanaa "ilmastonmuutos" kaikkialla ja yhdistetään se jokaiseen edes etäisesti asiaan liittyvään artikkeliin niin ihmiset osaavat pian yhdistää kaikki sääilmiöt ilmastonmuutokseen. Toistamalla saavutetaan toki myös uskottavuutta, mutta samalla viritetään muita asiaan liittyviä termejä ja ilmiöitä yhdistymään haluttuun aihealueeseen. Ei siis ole ihme, että uutiset kuulostavat usein hyvin samalta kuin ennenkin - ne ovat samaa kuin ennenkin, vain hieman eri muodossa.
Politiikan propagandassa virittämistä käytetään myös runsaasti luomaan asiayhteyksiä eri ryhmien tai asioiden kanssa. Punavihreät arvot kerrotaan positiivisessa valossa, yhdistäen sinne runsaasti "hyvältä" kuulostavia asioita, siinä kun paha äärioikeisto on täynnä natseja. "Arvopohja" yhdistetään "oikeisiin mielipiteisiin" ja näin kertomalla jollain olevan poikkeava arvopohja, se on jotain väärin tai huonoa koska normaalista poikkeava ei ole hyvä asia. Paitsi tietysti niissä asioissa, joissa vanha normaali on huono ja uusi normaali se haluttu asia. Edistyksellisiä arvoja onkin viritelty mediassa jo vuosikausia ja pikkuhiljaa kansa on valmis hyväksymään nämä neoliberaalit ajattelumallit. Vain taantumukselliset näkevät asian toisin ja sehän yhdistetään kaikkeen huonoon?
Jos se toimii, miksi korjata...
Pohjimmiltaan manipulointi propagandalla on hyvin yksinkertaista. Runsaasti aikaa ja resursseja kuluttavaa, toki, mutta kun tarinat on saatu kohdalleen niin eri mielikuvien sovittelu haluttuun muotoon onnistuu hyvinkin pienellä vaivalla. Kansoja on viritetty nykyiseen järjestelmään jo vuosikaudet, eli ei ole ihme että valtaväestö hyväksyy kaikki halutut muutokset mukisematta. Hyvän kansalaisen mielipiteet on helppo tunnistaa niistä positiivisista median tuotoksista, siinä kun ne väärät taas osataan automaattisesti yhdistää kaikkeen negatiiviseen.
Hyvinkin pienellä vaivalla voidaan mikä tahansa kansan itsensä haluama asia kääntää itseään vastaan. Kaikki viritykset on jo valmiina, ei tarvitse kuin yhdistää ne pisteet valmiiksi ja suurin osa alkaa hylkimään vain hetkeä aikaisemmin kannattamaansa asiaa - mitä ne muutkin oikeen ajattelee jos minuun yhdistetään nuo pahat asiat?! Kyllä, näiden pohjarakenteiden luomiseen on palanut euro poikineen vuosien saatossa, mutta kun kaikki virallisen tarinan mukaiset virityksen ovat paikoillaan, niiden käyttöönotto on helppoa, nopeaa ja ennen kaikkea tehokasta. Ja näiden ansojen purkaminen vaatii vastaavat resurssit kuin niiden luonti aikoinaan tarvitsi.
Yhteiskunta on siis viritetty halutulla tavalla ja kunhan ei liian suuria harppauksia yritetä kerralla tehdä, voidaan lähes mikä tahansa asia hivuttaa osaksi hyväksyttyä tai vaihtoehtoisesti vihattua kokonaisuutta. Leimakirves siis heilumaan! Yksilöstä riippuen jonkin asian yhdistäminen toiseen tai siirtyminen Overtonin ikkunassa voi tapahtua hyvinkin nopeasti, etenkin jos kyseessä on havaittava uhka jolle on vieläpä tarjolla uskottavan oloinen ratkaisu. Voidaan sanoa, että propagandan tehosta kertoo paljon se, että kansa on edelleenkin viritetty uskomaan siihen "äänestämällä vaikuttamiseen", vaikka he voivat omin silmin nähdä kuinka se neljäs valtiomahti vie kansaa kuin litran mittaa. Voisikohan ne salaliittoteoreetikkovainot johtua siitä, että sitä gorillapukua ei saisi mennä osoittamaan kansalle?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti