lauantai 27. tammikuuta 2018

Somejoukkovoimaa

Someraivosta arvontoihin

Joukkomielen luomaa joukkovoimaa nähdään usein myös sosiaalisessa mediassa. Samoin kuin fyysisesti paikalla oleva joukko, somejoukko seuraa samoja ihmisluonnon ominaisuuksia muodostaessaan virtuaalisen joukon. Vallankumousten ja mielenosoitusten sijaan somejoukon tekemisen ilmentymät ovat hieman erilaisia: jaetaan linkkiä, kommentoidaan ja tykätään. Joukkomieli tarttuu kaverin seinää selatessa ja pitäähän sitä itsekin kuulua samaan joukkoon kun kerran muutkin! Hyvesignalointi kuuluu myös vahvasti somejoukon ilmentymään ja omista sankarteoista otetaankin kuvankaappauksia todisteeksi. Suuri osa somejoukkojen muodostumisen aloituksista tapahtuu valtamedian (siis propagandan) "uutisen" julkistamisesta ja sen leviämisestä kulovalkean tavoin ihmisten someseinille. Muutama avainhenkilö jakaa uutisen/artikkelin/mielipiteen ja heidän seuraajansa iskevät kimppuun - somejoukko on valmis silmänräpäyksessä ja ilo alkakoon... Tässä muutama esimerkki:

Lynkkausjoukko muodostuu nopeasti ja vihan (someraivo) kohde on selvä. Avainhenkilöiden ohjaamana, niin valtamedian kuin yksittäisten ihmisten, lynkkausjoukolle annetaan yhteinen vihaamisen kohde. Riippuen rikkeen vakavuudesta aloittajan silmissä, ajetaan joukko erinäisiin tekoihin tätä kohdetta vastaan. Jos valtamedia on joko aloittajana tai kampanjoimassa asian puolesta, on pahimmassa tapauksessa mahdollista että lynkattava saa hyvästellä työpaikkansa, kaverinsa ja maineensa. Pienen joukon masinoima lynkkausjoukko voi helposti myös estää erinäisiä tapahtumia tai nostaa suuren boikottikampanjan - maalittaminen on mukavaa ja lynkkausjoukkoon on helppo liittyä virran vietäväksi.

Pakojoukko taas huomaa uhan ja sitten yhdessä täysi paniikki päällä siitä uhasta on päästävä eroon. On se sitten niinkin yksinkertainen asia kuin joku hirvittävä viraali video, vaatii pakeneva joukko hetken hengähtää ennen kuin se osaa tehdä muuta kuin kauhistella asiaa. Paettava asia voi myös herättää inhoa tai vihaa, mutta yhtä kaikki, siitä on ensin päästävä riittävän kauaksi suojaan vaikkapa omaan someryhmään missä sitten asiaa pahkuloidaan porukalla. Nykymallin mukaan kun kaikesta pitää loukkaantua, on pakojoukko yleinen näky ja sen jälkimainingeissa syntyy usein uusia joukkoja jotka lähtevät kostoreissulle kun on ensin kerätty rohkeus takaisin.


Mutta ei siinä vielä kaikki...

Kieltojoukko haluaa estää tai kieltää jonkin asian. Heillä ei ole yleensä antaa mitään vaihtoehtoa asialle, mutta joku asia on nyt hetijustiinsa kiellettävä koska se on *lisää syy*. Media rakastaa kieltojoukon yllytystä kun se ajaa heidän agendaansa - riittävän usein kun jokin asia nostetaan esille, saadaan se mahdollisesti jopa kiellettyä. Kuitenkin lyhytaikaisen joukon voima ei yleensä (onneksi?) riitä kieltämään kaikkea mitä milloinkin halutaan kieltää. Mutta saatiimpahan taas hyveliputettua oikeen kunnolla. Harmittavan usein kieltojoukolta syitä tai selityksiä kysyttäessä ei vastausta juurikaan kuulu joten keskustelu on usein lähes mahdotonta kun vastustetaan jotain asiaa.

Muutosjoukko taas vaatii johonkin nykyisellä olevaan asiaan muutoksen, mutta kieltojoukkoon verrattuna heillä on yleensä antaa se vaihtoehto mikä pitäisi muuttaa ja miten. "Miksi" voi tosin taas jäädä hämärän peittoon kun joukkomieli ottaa vallan. Asian aloittaneet tahot toki tietävät miksi asiaa haluttaisiin muuttaa mutta joukolle sillä on hyvin vähän merkitystä kunhan vaan on annettu jokin hyvältä kuulostava selitys asialle. Muutosjoukko on harvinaisempi kieltojoukkoon nähden, koska vaihtoehdon kehittäminen ei ole läheskään niin yksinkertaista kuin jonkin asian vastustus.

Kestijoukko taas haluaa nauttia ilmaisista antimista vaikkapa "tykkää ja jaa niin voit saada ilmaisen ämpärin". Nyt saadaan mieluusti ilmaiseksi tai ainakin todella halvalla jotain aivan uskomattoman (turhanpäiväistä) tuotetta kun vaan saadaan kaikki mukaan tykkäämään. Usein joukkoa ei edes kunnolla muodostu vaan kaikki ilmaisen ämpärin huomattuaan käy tykkäämässä ja kommentoimassa, jonka jälkeen asia unohtuu kokonaan. Mutta jos mainostaja on asiansa kunnolla osannut, on mahdollista että kestijoukko kasvaa kasvamistaan ja mainostaa joka suuntaan kannattavansa mainostajaa. Vielä jos itse ei tarvitse mitään antaa/maksaa ja saa ihmiset sankoin joukoin hehkuttamaan asiaa, sen parempi. Tätä ilmiötä on nähtävissä melkoisen runsaasti vaalien aikaan...


Toisaalta, mitä sitten?

Jokainen somea yhtään enemmän käyttänyt osaa näin jälkikäteen ajateltuna tunnistaa nämä joukot ja on hyvin mahdollisesti ollut mukana yhdessä jos toisessakin joukossa. Siinä liittymisvaiheessa joukkoa ei vaan vielä huomaa ja mukaan lähdetään täydellä vauhdilla. Jälkikäteen saattaa joskus kaduttaa ja joskus taas otetaan muutama muistoesine (kuvankaappaus) mukaan. Joukkoon kuulumisessa ei ole mitään pahaa tahi väärää, se on osa ihmisen tavallista käyttäytymistä ja sosiaalisen median aikana on joukko löytänyt uusia muotoja ja tapoja ilmentää itseään. Tai no, uusia ja uusia muotoja - samat joukkotyypit, niiden yhdistelmät ja variaatiot mahtavat olla yhtä vanhoja kuin ihminen itse.

"Mietitääs nyt vielä hetki" ei ehkä ollut keskellä vallankumousta joukon jäsenten ensimmäinen ajatus, mutta voisi ainakin kuvitella että somejoukkoon ei se joukkomieli tarraa ihan yhtä vahvasti kiinni. Joukosta ulos potkimisen pelko on kuitenkin monelle ylipääsemätön asia, joten mukana mennään vaikka meno olisi kuinka omia arvoja vastaan sotivaa. Vastaan sanominen aiheuttaa myös helposti etenkin lynkkausjoukon huomion kiinnittymisen siihen yhteen törröttävään naulaan ja asia hoidetaan joko takomalla naula takaisin koloonsa tai repimällä se irti. Kannattaako siis mennä sanomaan vastaan jos joukko on aikeissa tehdä jotain omia arvoja vastaan? Mielestäni kyllä, kannattaa, koska joukon mukana saattaa olla muitakin jotka eivät pidä joukon suunnasta mutta eivät vaan uskalla itse nostaa päätään esiin. Ainakin se on varma merkki itselle ettei kuulunutkaan joukkoon, jos saa saapasta ryhmästä, eikö totta?

Somejoukko muodostuu, kasvaa, laukeaa/ratkeaa ja lopuksi katoaa olemattomiin hyvinkin lyhyessä ajassa. Lyhytaikaisella somejoukolla ei maailmaa juurikaan korjata mutta hajottaa sen kyllä voi nopeasti. Median säestämänä somejoukko voi muuttaa radikaalisti yhteiskunnan normeja, mutta kuten kaikissa median luomissa muutoksissa, lopputulos on hyvin kaukana "kaikki hyötyy" tilanteesta. Kansan tahallista ärsyttämistä valtaapitävien huonoilla päätöksillä ja niiden julkituonnilla on onnistuttu luomaan järjestelmä, joka roihahtaa täyteen paloon hetkessä ja palaa loppuun ennen kuin mikään asia muuttui parempaan suuntaan. Tämä valtaapitävien keino ohjailla joukkoja on ikivanha ja se toimii lähes joka kerta, tosin ei aina välttämättä juuri halutulla tavalla - joukolla on oma mieli ja se mieli ei ole kovin harkitseva. Mutta somella voitaisiin luoda myös joukkoja, jotka kykenevät muuttamaan asioita paremmaksi. Nämä hitaat joukot vaativat vaan paljon enemmän työtä, loistavan tarinan ja murtumattoman ytimen. Saa suorittaa...

2 kommenttia:

  1. Hei, yhteistyö -ehdotus: Lasten lelut. Katso Prisman sivuilta asiakaspalaute ja osallistu talkoisiin: https://www.facebook.com/groups/329934288027047/permalink/376963483324127/

    VastaaPoista