Viesti perille asti
Kuinka helppoa meitä oikeen onkaan huijata? Todella helppoa, mutta jokaisen yksilöllinen tapa ajatella tekee kaikista massamanipulointiyrityksistä hieman hakuammuntaa, eikä lopputuloksista voida olla niinkään varmoja. Yksi tekee juuri halutulla tavalla kun toinen taas täysin päinvastoin. Vuosikymmenten tutkimustyö ei kuitenkaan ole mennyt hukkaan ja nykyään pystytään yksilöitä ohjailemaan luotettavasti ja arvattavasti yhdistelemällä eri medioiden viestintäkeinoja. Viimeisin keksintö, sosiaalisen median yksilöön kohdennettu manipulointi on vielä viilauksen alla, mutta juuri niin tarkasti kohdennetulla manipuloinnilla saadaan kattavuus todella korkeaksi koko yhteiskunnassa.
Koska nykyään ei voi juurikaan enää välttyä median painostukselta, on hyvä ymmärtää hieman tarkemmin niitä kaikkia tapoja millä meidän toimia yritetään ohjailla. Kertaaminen juuri sopivin väliajoin on yksi tehokkaimmista tavoista ja kun se yhdistetään tunteisiin vetoamiseen, ei halutulta viestiltä juuri kukaan voi välttyä. Uppoaako se ja miten se vaikuttaa onkin taas yksilön asia. Perustarpeiden täyttäminen tai niiden puuttumisella uhkailu jos et tee kuten käsketään myy niin tavaroita kuin politiikkaa.
Monimutkainen viesti on toimitettava kirjoitettuna että sen voi tarvittaessa lukea toistuvasti, yksinkertainen taas audiovisuaalisessa muodossa. Huumori murtaa puolustuksen, mutta vitsi vanhenee nopeammin kuin asiallinen sanoma. Viestin välittäjänä toimiva sopiva avainhenkilö taas inhimillistää sanoman. Faktat myyvät huonosti ja vain tunteilla on väliä. Mainostajat ovat tutkineet ja löytäneet tehokkaimmat keinot myydä mitä tahansa, mutta pientä kompurointia on välillä nähtävissä poliittisen korrektiuden aikakaudella - on vaikea arvata mistä kaikesta ihmiset triggeröityvät ja kun vahinko on tapahtunut, saattaa miljoonia maksanut vaikuttamiskampanja joutua roskakoriin jo muutamassa päivässä.
Agendaa joka media
Joka ikinen viesti mikä mediassa esitetään on sielä syystä. Joku haluaa tietyn viestin muiden tietoisuuteen. Kuinka suuri osa mistäkin median sanomasta on tarkoituksenmukaista ja mikä tahatonta, on mahdotonta tietää koska harvempi media kertoo mitä haluaa oikeasti saada uppoamaan yleisöönsä. Seuraamalla rahaa voi veikata kenen viestiä ollaan puskemassa läpi, mutta itse halutun viestin kaivaminen on joskus hyvinkin kaukana yksinkertaisesta tehtävästä. Mediaviestin mukaan saattaa välillä lipsahtaa, median haluamasta näkökulmasta katsottuna, muutakin ja suurempi vaikutus voi olla jotain ihan muuta kuin haluttu sanoma.
Vähintään yhtä tärkeä osa agendaa on myös mitä EI kerrota. Jos jotain tapahtuu ja kaikki media on asiasta hiljaa, on kuin ei asiaa olisi koskaan tapahtunutkaan. Miten voi olla tietoinen jopa kriittisen tärkeästä asiasta, jos sitä ei mikään media kerro? Politiikassa tätä asioiden piilottamista tehdään paljon ja ihmisen tietoisuuteen tuodaan vain asioita, joihin on helppo saada tunnereaktio ja näin kiinnittää huomio johonkin turhanpäiväiseen asiaan suuremmassa mittakaavassa. Sama turhanpäiväisistä asioista räyhäämisen sykli on sosiaalisen median tapa pitää ihminen kiireisenä ja samalla autuaan tietämättömänä mitä suljettujen ovien takana tapahtuukaan.
Media ei kerro vain mitä ihmisen tulisi ajatella vaan myös miten asiasta tulisi ajatella. Pelko saa kuluttamaan ja kääntymään tuttuun ja turvalliseen. Muistuttamalla usein, mitä hyvän ihmisen tulee olla mistäkin asiasta mieltä varmistaa ettei kukaan poikkea laumasta. Sosiaalinen paine pysyä mukana laumassa saa ne harvat säröäänet valtaosin vaimenemaan. Lauman sisäinen poliisi vielä varmistaa, ettei eriävää mielipidettä niin vain levitetä, jos haluaa kuulua joukkoon. Harva uskaltaa ajatella asioista omalla tavallaan, vielä harvempi kertoa muille eriävästä kannastaan.
Irti median vallasta?
Koska erakkona korven keskellä asuminen ei välttämättä kuulosta parhaalta vaihtoehdolta ratkaista ongelmaa, on jokaisen löydettävä ne omat keinot irtautua muiden vallasta. Toki jokaisella on myös vapaa valinta mennä valtavirran mukana ja vain keskittyä siihen omaan elämäänsä, lähes täysin muiden ohjailtavana. Varmin tapa joutua virran vietäväksi on seurata medioita "nollat taulussa", eli vain kuluttaa aikaa ajattelematta tai kyseenalaistamatta mitään, mitä media kertoo. Idioottilaatikko, eli televisio, on todella helppo tapa nauttia median aivopesua suoraan tajuntaan asti - väsyneenä sohvalle ja katsoa koko illan ohjelmatarjonta, niin johan taas tietää seuraavana päivänä mitä tulee tietää ja miten asioista ajatella.
Tuskin kukaan taitaa jaksaa analysoida ihan kaikkea median jakamaa informaatiota. Mitä enemmän, sen tarkemmin voi kuitenkin vaikuttaa siihen, miten media itseen vaikuttaa. Jo se, ettei katso väsyneenä illan ohjelmatarjontaa ja aamutuimaan kahvin kanssa selaa omaa sosiaalisen median syötettä, samalla kun käy jo läpi työpäiväänsä, voi tehdä ratkaisevan muutoksen. Valitsemalla tarkasti mitä mediaa seuraa ja miten aikansa median parissa viettää, pystyy median manipuloinnin vaikutuksia huomattavasti karsimaan.
Ja kuten kaikki muukin media, myös tämä lyhyt infopläjäys median manipuloinnista on myös sitä itseään. On agendaa, toistoa, ehkä hieman tunteisiin vetoamista, pelottelua ja runsaasti avoimia kysmyksiä. Agenda on, kuten aina ennenkin, avata uusia ovia ihmismielen saloihin ja auttaa löytämään jokaiselle se oma polku. Tämä teksti onkin vain tavallaan vanhan toistoa, hieman eri näkökulmasta, mutta ehkäpä se puuttuva pala juuri sinulle?
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti