keskiviikko 27. toukokuuta 2020
Mediakentän muutokset
Vanha media hätää kärsimässä
Median suurin haaste kautta aikojen on ollut se, kuinka tulla kuulluksi. Radio ja televisio onnistuivat kaappaamaan omina kulta-aikoinaan kansat haltuunsa ja niistä tuli sanomalehtien ohella ns. "luotettavaa mediaa" lähes välittömästi - koska kuka tahansa ei voinut lähettää signaalia kaikkien ulottuville. Vain kaikista vaikutusvaltaisimmat tahot kykenivät rakentamaan järjestelmiä, joilla voitiin sanoma välittää kaikille ja he seisoivat siis portinvartijoina kaikelle tiedolle mitä kansan keskuuteen pääsi. Ihmekkös valtion piti sitä niin tarkasti kontrolloida, etteivät ne väärät tahot pääsisi vaikuttamaan kansan mielipiteisiin.
Ja missä on suuri yleisö, sieltä myös löytää ne mainosmiehet nuuhkimassa ilmaa ja tarkistamassa mihin suuntaan tuuli puhaltaa. Vuosikymmeniä oli aivan päivänselvä asia, että jos halusit mainostaa tuotettasi suurelle yleisölle, on mainokset laitettava joko lehteen, radioon tai televisioon... mieluiten kaikkiin. Yksi yhteinen viesti kaikille vaati ammattitaitoa, koska kohdeyleisönä oli hyvin pitkälle kaikki kyseisen median kuluttajat. Mutta mitä pienempi ja kohdennetumpi julkaisu, sen paremmin taas pystyttiin sanoma hienosäätämään kohdeyleisölleen ja tulokset olivat huomattavasti parempia. Harmittavasti siihen kohdennettuun yleisöön nämä vanhat mediat taipuivat hieman heikommin. Kyllä, saatoit sijoittaa mainoksesi juuri tietyn elokuvan mainoskatkolle, jolloin kyseisen elokuvan yleisö jota pidit kohdeyleisönäsi näki sen mainoksen, ehkä.
Ja juuri tämä murros on syynä siihen, että vanhan median toimijat ovat hätää kärsimässä. Haluttu asia, oli se sitten esimerkiksi uutisia tai viihdettä, on saatava sillä hetkellä kun halutaan ja juuri siinä muodossa kun halutaan. Mainostajat haistoivat tämän ja ovat siirtymässä kiihtyvällä tahdilla uuteen mediaan, jolloin valtion tehtäväksi tuleekin tukea vanhaa mediaa - ei siksi, että sillä olisi enää kysyntää vaan siksi, että propaganda pitää jollain tavalla silti saada kansalaisten tietoisuuteen. Mainostajia ei vaan se aate juurikaan kiinnosta, vaan ainoastaan raha ratkaisee. Pahoitteluni, vanhat mediat, aikanne propagandan ykköstykkinä alkaa olla ohitse. Vallanpitäjille tästä ei sinänsä ole haittaa, joudutaan vaan suunnittelemaan keinoja uusiksi.
Uuden median ykköstykit
Vaikuttajat ovat se tämän päivän juttu. Mediapoolikin hehkuttaa kuinka he ovat saaneet mukaan vaikuttajia toistamaan tämän hetken "tärkeintä" asiaa, eli koronapaniikkia. Kun se tuttu, turvallinen ja ennen kaikkea luotettava vaikuttaja kertoo että pysy kotona ja ilmastonmuutos tappaa kaikki sen jälkeen niin eikait siinä muukaan auta kun pelätä halutulla tavalla? Mutta hetkonen, eroaako tämä "tuttu ja turvallinen" vaikuttaja sitten siitä "tutusta ja turvallisesta" radion/television uutisankkurista?
Riippuu paljon siitä vaikuttajasta. Jos kanavan, missä vaikutetaan, sisältö on jo valmiiksi hyvin samankaltainen kuin yleensä uutisissa, ei se vaikuttaja eroa niistä juontajista kovinkaan paljoa. Luotettavaksi markkinoitu brändi, tutut kasvot ja toistuvat asiat antavat hyvin saman vaikutelman kun ne kymppiuutiset ja vastaavat. Toistamalla luodaan uskottavuutta ja luotettavuutta, mitä tietysti pitempään jatkunut toiminta kieliikin - ainakin joidenkin mielestä vaikuttajalla on hyvää asiaa ja jos kanavalla on runsaasti tilaajia niin laumaan voi sitten ainakin luottaa, eli korkealuokkaista materiaalia! Ja juuri tämmöisiin vaikuttajiin halutaan vaikuttaa mahdollisimman paljon - he ovat jo luoneet omat kohdeyleisönsä.
Sekä mainostajille kuin vallanpitäjille jo valmiiksi paikkansa löytäneet ja yleisönsä hurmanneet vaikuttajat ovat ensiarvoisen tärkeitä. Mediapoolin tapauksessa onkin mielenkiintoista, että he ovat kertoneet kuinka vaikuttajien sanoma saattaa vaikuttaa heidän yhteistyökumppaneihin ja ansaintamahdollisuuksiin. Mutta se ei ole uhkailua tai vaikuttamista, jos sanotaan että kerrot mitä me käskemme tai saat sanoa hyvästit mainostuloillesi, pois moiset ajatukset! Jos vaikuttajalla on nimittäin tarkoitus tehdä rahaa sillä omalla kanavallaan, esimerkiksi Youtuben mainosten muodossa, on se sanoma syytä olla hyvin tarkkaan ruodussa sen virallisen tarinan kanssa. No mutta silloinhan vaikuttaja on luotettava, jos ei saa lanttiakaan alustalta? Monelle se propagandan havaitseminen onkin sitä, että jos sanoman kanssa on eri mieltä, se on propagandaa, mutta jos ollaan samaa mieltä niin tottahan se on! Kumpa maailma olisikin niin yksinkertainen...
Vaikuttajiin vaikuttaminen
Ehkä se valtamedia ei kuitenkaan ole menettänyt valtaansa, vaan se valta kanavoituu eri kautta sille kohdeyleisölle? Jostain ne vaikuttajat nimittäin ne tietonsa saavat ja kuten aikaisemmin on ollut jo puhetta, kulttuurin ohjaus pelaa valtavaa roolia koko kansakunnan mielipiteiden muokkauksessa, joten ei se valtamedia ole ehkä vielä niin heikossa kunnossa kun annetaan uskoa. Kyllä, valtamedian mainostulot ovat romahtaneet koska mainostajia ei kulttuurisota niin paljoa kiinnosta, vaikkakin joutuvat ottamaan huomioon sen hetkisen tilanteen omia tuotteita kaupparoidessaan. Ja toki ne isot markkinoinnin pelurit voivat luoda itse niitä uusia trendejä, joita vaikuttajat sitten toistelevat omille kohdeyleisöilleen.
Voitaisiinkin sanoa, että vaikuttajiin vaikuttavat ovat ne tämän kansan ohjaajat. Vanha media valtavine koneistoineen ei ole tosin katoamassa mihinkään, vaan toiminee tulevaisuudessakin sielä taustalla hienovaraisesti tönien niin vaikuttajia kuin koko kansaa. Suurten persoonien, julkkisten ja vaikuttajien aikakausi, mitä olemme jo jonkin aikaa eläneet, on ehkä omalla tavallaan paluu alkukantaisiin ihmisten yhteiskuntarakenteisiin? Kylän vanhin, shamaani tai jokin vastaava oli se luotettu taho joka kertoi totuuden koko yhteisölle. Kylä vaan on kasvanut eikä se vaikuttaja kanna enää juurikaan vastuuta kyläläisistään...
Vaikka osa tosin niin taitaakin tehdä, että se oma kylä, usein virtuaalinen yhteisö toisilleen täysin tuntemattomia ihmisiä, on tärkeä osa sitä omaa ... kutsumusta? Omalle klaanille ei valehdella, ei yritetä huijata ja yritetään sitten antaa omien rajojen mukaan niitä viisauksia joilla pitäisi matkaa jatkaa. Mutta mistä sen oman kylähullun jota kannattaa kuunnella sitten löytää? Sepä se... Narrin kuuntelu voi ainakin olla vaarallista, koska se oma maailmankuva voi mennä ihan uusiksi? Älä siis usko mitä sanon, tutki mitä sanon ja tee oma päätöksesi asiasta kuin asiasta.
Ehkä ihmisten kannattaisi ensin tutustua itseensä, kun edes jollain tavalla kykenee ymmärtämään itseään, havaitsee helpommin ne lukuisat vaikutusmekanismit joilla ajattelua pyritään ohjaamaan. Itseensä tutustuminen on maailman helpoin ja vaikein asia samaan aikaan, mutta jos jaksaa kolistella edes muutamat luurangot ulos kaapistaan elämä alkaa tuntumaan erilaiselta, siitä voi jopa jollain tasolla saada otetta, ettei tarvitse koko aikaa ajopuun lailla olla virran vietävänä.
VastaaPoistaJuurikin näin 👍
Poista